LRT Laluan Shah Alam beri manfaat ekonomi, sosial jangka panjang

Bagaimanakah ia akan membuka jalan kepada pembangunan mampan dan kemakmuran di Malaysia?

9:45 AM MYT

 

KUALA LUMPUR – Transit Aliran Ringan 3 (LRT3) atau kini dikenali sebagai LRT Laluan Shah Alam, dibangunkan untuk menghubungkan penumpang dari koridor barat Lembah Klang dengan mempunyai 20 stesen dan bakal mula beroperasi menjelang Mac 2025.

Merangsang pertumbuhan dan pembangunan ekonomi

Dengan menggalakkan pembangunan hartanah berkepadatan tinggi dan bercampur di sekitar stesen dengan penekanan pada pembangunan berorientasikan transit, laluan LRT Shah Alam akan memacu pemulihan komuniti di Petaling Jaya, Shah Alam dan Klang dengan bersama-sama mewujudkan peluang pekerjaan.

Kawasan sekitar stesen LRT sering melihat peningkatan dalam aktiviti komersial apabila kebolehcapaian bertambah baik, sekali gus membawa kepada nilai hartanah yang lebih tinggi dan lebih banyak peluang perniagaan.

Sebagai contoh, beberapa stesen LRT3 menghubungkan penumpang terus ke pusat beli-belah yang memberi manfaat kepada penduduk dan pemilik perniagaan.

LRT Laluan Shah Alam menghubungkan perbandaran bersama-sama ke dalam wilayah bersepadu yang kemudiannya boleh berfungsi sebagai satu ekonomi yang lebih kukuh, sekali gus mewujudkan ribuan peluang pekerjaan.

Kemudahan itu dijangka meluaskan pasaran buruh dan menawarkan pekerja rangkaian majikan yang lebih luas.

Mobiliti dan kebolehcapaian yang lebih baik

Projek LRT Laluan Shah Alam juga meningkatkan pembangunan sosioekonomi dan kualiti hidup penduduk di Lembah Klang, menghubungkan masyarakat yang memerlukan pelbagai tahap akses ke pusat pendidikan, kawasan kediaman, komersial dan perindustrian.

Ia juga menjadikan pengangkutan awam inklusif dari segi sosial dan boleh diakses semua pengguna termasuklah Orang Kurang Upaya (OKU).

Dengan menyediakan pengangkutan awam yang berpatutan dan boleh dipercayai, LRT Laluan Shah Alam boleh membantu mengurangkan pengecualian sosial dengan meningkatkan akses kepada pendidikan, penjagaan kesihatan dan perkhidmatan lain untuk isi rumah berpendapatan rendah.

Terdapat banyak kemudahan yang disediakan untuk orang ramai di stesen LRT Laluan Shah Alam, seperti lif, escalator, ramp, laluan pejalan kaki berbumbung, lintasan pejalan kaki, tempat letak kereta khusus untuk OKU, tandas awam dan juga surau.

Manfaat alam sekitar

Transit awam adalah alternatif yang mampan untuk perjalanan menggunakan kereta persendirian, secara langsung memberi kesan positif kepada alam sekitar dengan mengurangkan jejak karbon dan meningkatkan kualiti udara.

Jejak karbon pengangkutan termasuk karbon dioksida dan pelepasan gas rumah hijau berbahaya yang lain.

Jejak karbon yang lebih tinggi memberi banyak kerosakan kepada alam sekitar.

Memandangkan pengangkutan awam selalunya kurang berintensif karbon berbanding penggunaan kereta peribadi, peningkatan penggunaan LRT boleh mengurangkan kesan karbon dan penggunaan tenaga.

Berbanding dengan memandu bersendirian, menaiki pengangkutan awam mengurangkan pelepasan karbon dioksida.

Pengurangan bilangan kenderaan di jalan raya boleh membawa kepada kualiti udara yang lebih baik, mengurangkan bahan pencemar di atmosfera dan mengurangkan pencemaran bunyi.

Meningkatkan kesaksamaan sosial

Memandangkan LRT Laluan Shah Alam menyediakan akses ke Pelabuhan Klang, pelabuhan ke-13 paling sibuk di dunia, ia akan menambah kapasiti luar biasa kepada rangkaian pengangkutan sedia ada.

Kemudahan itu dijangka memberi manfaat kepada 74,000 penumpang dan 500,000 penduduk dengan menambah baik kesalinghubungan dan mengurangkan kesesakan lalu lintas di kawasan terbabit.

Pengurangan dan kecekapan masa perjalanan sudah pasti akan menambah peningkatan kualiti hidup.

Sistem LRT yang cekap dan kos efektif boleh meningkatkan kualiti hidup dengan mengurangkan masa ulang-alik dan kos perjalanan setiap pengguna.

LRT adalah sebahagian daripada sistem pengangkutan awam darat yang boleh dipercayai, cekap, bersepadu dan mampan, menyediakan penumpang dengan pilihan perjalanan lebih lancar untuk menggalakkan pertumbuhan ekonomi, menyediakan mobiliti cekap kepada semua dan meningkatkan kualiti hidup, selain mesra alam sekitar. – 13 Mac, 2024

Topics

 

Hangat

Pembangkang minta tangguh perbincangan peruntukan Ahli Parlimen: Fadillah

Ketua Pembangkang Datuk Seri Hamzah Zainudin serta wakil parti pembangkang, telah meminta perbincangan berkaitan isu peruntukan ditangguhkan kepada minggu hadapan, kata Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Fadillah Yusof

Full trial for Sabah Law Society vs Putrajaya over state’s 40% grant

Federal Court dumps Attorney-General’s bid to stop the society’s judicial review against federal government over state’s revenue rights under the Malaysia Agreement 1963

Ipoh’s creative scene makes it to Unesco Creative Cities Network listing 

Perak’s capital city, Ipoh, can now boast of being the first city in Malaysia to have its media, arts, and music scene recognised by the United Nations Educational, Scientific and Cultural Organisation.

Related