Array
(
    [_edit_lock] => Array
        (
            [0] => 1712224018:14
        )

    [tdc_dirty_content] => Array
        (
            [0] => 1
        )

    [tdc_icon_fonts] => Array
        (
            [0] => a:0:{}
        )

    [post_views_count] => Array
        (
            [0] => 353
        )

    [_thumbnail_id] => Array
        (
            [0] => 184506
        )

    [_edit_last] => Array
        (
            [0] => 14
        )

    [onesignal_meta_box_present] => Array
        (
            [0] => 1
        )

    [onesignal_send_notification] => Array
        (
            [0] => 
        )

    [onesignal_modify_title_and_content] => Array
        (
            [0] => 
        )

    [onesignal_notification_custom_heading] => Array
        (
            [0] => 
        )

    [onesignal_notification_custom_content] => Array
        (
            [0] => 
        )

    [_post_language] => Array
        (
            [0] => 
        )

    [_molongui_author] => Array
        (
            [0] => guest-97379
        )

    [_molongui_main_author] => Array
        (
            [0] => guest-97379
        )

    [td_post_theme_settings] => Array
        (
            [0] => a:1:{s:11:"td_subtitle";s:110:"Pemerhatian Scoop di  laman web Starbucks Malaysia mendapati Starbucks Troika Kota Bharu itu ditutup sementara";}
        )

    [_yoast_wpseo_primary_category] => Array
        (
            [0] => 612
        )

    [_yoast_wpseo_focuskw] => Array
        (
            [0] => Starbucks Troika Kota Bharu
        )

    [_yoast_wpseo_metadesc] => Array
        (
            [0] => Pemerhatian Scoop di di laman web Starbucks Malaysia mendapati Starbucks Troika Kota Bharu itu ditutup sementara
        )

    [_yoast_wpseo_linkdex] => Array
        (
            [0] => 66
        )

    [_yoast_wpseo_content_score] => Array
        (
            [0] => 30
        )

    [_yoast_wpseo_estimated-reading-time-minutes] => Array
        (
            [0] => 2
        )

    [_yoast_wpseo_wordproof_timestamp] => Array
        (
            [0] => 
        )

    [post_views_count_7_day_arr] => Array
        (
            [0] => a:7:{i:0;a:2:{s:4:"date";i:0;s:5:"count";i:0;}i:1;a:2:{s:4:"date";i:0;s:5:"count";i:0;}i:2;a:2:{s:4:"date";i:0;s:5:"count";i:0;}i:3;a:2:{s:4:"date";i:0;s:5:"count";i:0;}i:4;a:2:{s:4:"date";i:0;s:5:"count";i:0;}i:5;a:3:{s:4:"date";s:10:"1751071423";s:5:"count";i:1;s:14:"per_hour_count";a:1:{i:0;i:1;}}i:6;a:2:{s:4:"date";i:0;s:5:"count";i:0;}}
        )

    [post_view_7days_last_day] => Array
        (
            [0] => 5
        )

    [post_views_count_7_day_last_date] => Array
        (
            [0] => 1751071423
        )

    [post_views_count_7_day_total] => Array
        (
            [0] => 1
        )

    [post_views_last_24_hours] => Array
        (
            [0] => 1
        )

    [post_views_last_48_hours] => Array
        (
            [0] => 1
        )

)
Starbucks tutup kedai di Kota Bharu? | Scoop

Starbucks tutup kedai di Kota Bharu?

Pemerhatian Scoop di laman web Starbucks Malaysia mendapati Starbucks Troika Kota Bharu itu ditutup sementara

9:09 AM MYT

 

KUALA LUMPUR — Starbuck Malaysia didakwa telah menutup operasi di salah satu cawangannya di Kota Bharu, di sebalik laporan pemilik francais rangkaian popular itu mengalami penurunan pendapatan sehingga 38% tahun lepas.

Malah pemerhatian Scoop di di laman web Starbucks Malaysia mendapati Starbucks Troika Kota Bharu, yang beralamat di Lot 1-10 & 1-11, Troika Kota Bharu, Bandar Kota Bharu, Kelantan itu ditutup sementara.

Seorang netizen mendakwa satu cawangan Starbucks di Kota Bharu menamatkan operasi. – Tangkapan layar laman web Starbucks Malaysia, 4 April, 2024

Dakwaan penutupan itu dikongsi warga maya menerusi akaun Facebook Ryzal Ibrahim beberapa hari lalu dan kemudiannya menjadi tular di media sosial.

“Dikhabarkan salah satu cawangan Starbucks di Kota Bharu secara rasmi menamatkan operasinya,’’ demikian hantaran yang dibuatnya itu beserta gambar Starbuck terbabit.

Hantaran tersebut kemudiannya menjadi tular dan dikongsi ramai.

Menerusi temu bual dengan media di Okinawa, pengasas dan penasihat Berjaya Corp Bhd, Tan Sri Vincent Tan pada Mac lalu menggesa rakyat Malaysia untuk menamatkan boikot Starbucks Malaysia sambil menjelaskan bahawa francais itu dimiliki Berjaya Food Bhd (BFood), dengan semua tenaga kerja adalah rakyat Malaysia.

“Saya rasa mereka yang memboikot patut tahu bahawa Starbucks Malaysia dimiliki oleh BFood, yang merupakan syarikat Malaysia.

“Kami tidak mempunyai pekerja warga asing di ibu pejabat atau di kedai. Jadi saya berpendapat boikot ini tidak memberikan manfaat kepada sesiapa,’’ katanya dalam satu majlis di Jepun.

Tambahnya, hampir 85% pekerja Starbucks Malaysia adalah pekerja Muslim.

Pada 21 Februari lalu, BFood, pemilik francais tempatan rangkaian makanan dan minuman popular Starbucks, memperoleh pendapatan lebih rendah sebanyak RM182.55 juta bagi suku kedua berakhir 31 Disember tahun lalu.

Ia berbanding pendapatan sebanyak RM295.32 juta bagi tempoh sama, tahun sebelumnya.

Syarikat itu mengaitkan pengurangan pendapatan itu terutama disebabkan boikot berterusan yang dikaitkan dengan konflik Asia Barat, sekali gus memberikan kesan kepada sentimen pengguna.

BFood bagaimanapun percaya prestasi operasi akan pulih dan mendapat semula momentum, melihat perkembangan semasa sebagai jangka pendek dan menjangkakan kemajuan positif pada masa hadapan. – 4 April, 2024

Topics

 

Hangat

Daim’s lawyers slam police for ‘failing’ to probe PM over Bloomberg’s power abuse claims

Counsel for former finance minister question why news agency and reporters are being probed instead

Muslim NGOs call on OIC to issue solidarity note for Palestinian fighters

Four Muslim non-governmental organisations (NGOs) have called upon the Organisation of Islamic Cooperation (OIC) to convene an emergency meeting to issue a solidarity note to the freedom fighters of Palestine.

Operators have two years to adhere to campsite guidelines: Local Govt Ministry

Its minister Nga Kor Ming said the guidelines, which come into effect this month, are intended to be a guide to the management and operation of campsites for the authorities, entrepreneurs and campsite operators as well as the public. 

Related