Array
(
    [_edit_lock] => Array
        (
            [0] => 1695373298:22
        )

    [tdc_dirty_content] => Array
        (
            [0] => 1
        )

    [tdc_icon_fonts] => Array
        (
            [0] => a:0:{}
        )

    [_edit_last] => Array
        (
            [0] => 22
        )

    [_post_language] => Array
        (
            [0] => Bahasa Malaysia
        )

    [_molongui_main_author] => Array
        (
            [0] => guest-99185
        )

    [td_post_theme_settings] => Array
        (
            [0] => a:1:{s:11:"td_subtitle";s:117:"PBT itu mengingatkan pemilik premis makanan dan minuman, kedai tidak bersih juga antara penyebab utama pelanggan lari";}
        )

    [_yoast_wpseo_primary_category] => Array
        (
            [0] => 612
        )

    [_yoast_wpseo_focuskw] => Array
        (
            [0] => dbkl
        )

    [_yoast_wpseo_metadesc] => Array
        (
            [0] => Selain itu, DBKL memaklumkan, sebanyak 34 kompaun dikeluarkan di bawah undang-undang kecil sama.
        )

    [_yoast_wpseo_linkdex] => Array
        (
            [0] => 43
        )

    [_yoast_wpseo_content_score] => Array
        (
            [0] => 60
        )

    [_yoast_wpseo_estimated-reading-time-minutes] => Array
        (
            [0] => 1
        )

    [_yoast_wpseo_wordproof_timestamp] => Array
        (
            [0] => 
        )

    [_thumbnail_id] => Array
        (
            [0] => 116754
        )

    [_molongui_author] => Array
        (
            [0] => guest-99185
        )

    [post_views_count_7_day_arr] => Array
        (
            [0] => a:7:{i:0;a:2:{s:4:"date";i:0;s:5:"count";i:0;}i:1;a:2:{s:4:"date";i:0;s:5:"count";i:0;}i:2;a:2:{s:4:"date";i:0;s:5:"count";i:0;}i:3;a:2:{s:4:"date";i:0;s:5:"count";i:0;}i:4;a:2:{s:4:"date";i:0;s:5:"count";i:0;}i:5;a:2:{s:4:"date";i:0;s:5:"count";i:0;}i:6;a:3:{s:4:"date";s:10:"1753585947";s:5:"count";i:1;s:14:"per_hour_count";a:1:{i:3;i:1;}}}
        )

    [post_view_7days_last_day] => Array
        (
            [0] => 6
        )

    [post_views_count_7_day_last_date] => Array
        (
            [0] => 1753585947
        )

    [post_views_count_7_day_total] => Array
        (
            [0] => 1
        )

    [post_views_count] => Array
        (
            [0] => 276
        )

    [post_views_last_24_hours] => Array
        (
            [0] => 1
        )

    [post_views_last_48_hours] => Array
        (
            [0] => 1
        )

)
‘Apahal DBKL menyibuk sangat ni?’, ia bagi memastikan keselamatan, kesihatan pelanggan terjamin | Scoop

‘Apahal DBKL menyibuk sangat ni?’, ia bagi memastikan keselamatan, kesihatan pelanggan terjamin

PBT itu mengingatkan pemilik premis makanan dan minuman, kedai tidak bersih juga antara penyebab utama pelanggan lari

5:02 PM MYT

 

KUALA LUMPUR – Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) akan terus komited melaksanakan tanggungjawabnya untuk memantau tahap kebersihan premis makanan, bagi memastikan keselamatan dan kesihatan pelanggan terjamin.

Menerusi kenyataannya, DBKL berkata, tindakan itu juga diambil pihak berkuasa tempatan (PBT) berkenaan kerana soal keselamatan dan kesihatan pelanggan tidak boleh dikompromi.

“Apahal DBKL menyibuk sangat ni? Masih cerita premis (makanan) tak bersih. Malam kelmarin DBKL meneruskan pemeriksaan kebersihan premis makanan. Kali ini di sepanjang jalan Radin Anum, Radin Tengah dan Radin Bagus, Bandar Baru Sri Petaling.

“DBKL terus komited meneruskan pemantauan kerana ini melibatkan soal keselamatan dan kesihatan warga kota selaku pelanggan,” katanya.

Menurutnya, hasil pemeriksaan pihaknya itu, sebanyak 19 daripada 31 premis makanan diperiksa dan dua sudah ditutup.

Penutupan itu, katanya, dibuat di bawah Seksyen 11 Akta Makanan 1983 dan 28(1) Undang-Undang Kecil Pelesenan Petempatan Makanan WPKL 2016.

Selain itu, DBKL memaklumkan, sebanyak 34 kompaun dikeluarkan di bawah undang-undang kecil sama.

“Pelbagai kesalahan dikesan seperti tiada lesen petempatan makanan, tiada suntikan tifoid dan kursus pengendali makanan, lantai dinding dapur kotor, jubin rosak, bahan makanan ditempatkan di atas lantai, tidak memasang dan menyelenggara alat perangkap minyak, penyediaan makanan di atas lantai dan di luar premis serta hurungan makhluk perosak di petempatan makanan.

“Jadi DBKL nak ingatkan kepada pemilik premis makanan dan minuman, bukan setakat harga mahal je (sahaja) penyebab pelanggan lari, premis tak bersih pun antara penyebab utama,” katanya. – 22 September, 2023

Topics

 

Hangat

Can Malaysians be more friendly? Country 24th in friendliness, welcome for expats

2024 ranking a slide from 15th spot in previous year, locals in Philippines, Indonesia and Thailand easier to befriend

Malaysia Airlines and the return to chocks: Safety, statistics, and perception – Capt. Kamil

Why does MAS face scrutiny while other carriers remain unchallenged?

Raya rush: bus tickets for east coast states sold out, says Loke

More than 220,000 express bus tickets from a total of 330,000 have been sold at the Southern Integrated Terminal (TBS) for the coming Hari Raya Aidilfitri festivities, and tickets to the east coast states have been completely sold out, said Transport Minister Anthony Loke

Related