Array
(
    [_edit_lock] => Array
        (
            [0] => 1710294335:13
        )

    [tdc_dirty_content] => Array
        (
            [0] => 1
        )

    [tdc_icon_fonts] => Array
        (
            [0] => a:0:{}
        )

    [post_views_count] => Array
        (
            [0] => 341
        )

    [_thumbnail_id] => Array
        (
            [0] => 177315
        )

    [_edit_last] => Array
        (
            [0] => 13
        )

    [_post_language] => Array
        (
            [0] => 
        )

    [_molongui_author] => Array
        (
            [0] => guest-97379
        )

    [_molongui_main_author] => Array
        (
            [0] => guest-97379
        )

    [td_post_theme_settings] => Array
        (
            [0] => a:1:{s:11:"td_subtitle";s:88:"Bagaimanakah ia akan membuka jalan kepada pembangunan mampan dan kemakmuran di Malaysia?";}
        )

    [_yoast_wpseo_primary_category] => Array
        (
            [0] => 612
        )

    [_yoast_wpseo_focuskw] => Array
        (
            [0] => LRT3 shah alam
        )

    [_yoast_wpseo_metadesc] => Array
        (
            [0] => Bagaimanakah ia akan membuka jalan kepada pembangunan mampan dan kemakmuran di Malaysia?
        )

    [_yoast_wpseo_linkdex] => Array
        (
            [0] => 55
        )

    [_yoast_wpseo_content_score] => Array
        (
            [0] => 30
        )

    [_yoast_wpseo_estimated-reading-time-minutes] => Array
        (
            [0] => 3
        )

    [_yoast_wpseo_wordproof_timestamp] => Array
        (
            [0] => 
        )

    [post_views_count_7_day_arr] => Array
        (
            [0] => a:7:{i:0;a:2:{s:4:"date";i:0;s:5:"count";i:0;}i:1;a:2:{s:4:"date";i:0;s:5:"count";i:0;}i:2;a:2:{s:4:"date";i:0;s:5:"count";i:0;}i:3;a:2:{s:4:"date";i:0;s:5:"count";i:0;}i:4;a:2:{s:4:"date";i:0;s:5:"count";i:0;}i:5;a:3:{s:4:"date";s:10:"1750532057";s:5:"count";i:1;s:14:"per_hour_count";a:2:{i:11;i:1;i:18;i:1;}}i:6;a:3:{s:4:"date";s:10:"1749976178";s:5:"count";i:1;s:14:"per_hour_count";a:1:{i:8;i:1;}}}
        )

    [post_view_7days_last_day] => Array
        (
            [0] => 5
        )

    [post_views_count_7_day_last_date] => Array
        (
            [0] => 1750532057
        )

    [post_views_count_7_day_total] => Array
        (
            [0] => 2
        )

    [post_views_last_24_hours] => Array
        (
            [0] => 1
        )

    [post_views_last_48_hours] => Array
        (
            [0] => 1
        )

)
LRT Laluan Shah Alam beri manfaat ekonomi, sosial jangka panjang | Scoop

LRT Laluan Shah Alam beri manfaat ekonomi, sosial jangka panjang

Bagaimanakah ia akan membuka jalan kepada pembangunan mampan dan kemakmuran di Malaysia?

9:45 AM MYT

 

KUALA LUMPUR – Transit Aliran Ringan 3 (LRT3) atau kini dikenali sebagai LRT Laluan Shah Alam, dibangunkan untuk menghubungkan penumpang dari koridor barat Lembah Klang dengan mempunyai 20 stesen dan bakal mula beroperasi menjelang Mac 2025.

Merangsang pertumbuhan dan pembangunan ekonomi

Dengan menggalakkan pembangunan hartanah berkepadatan tinggi dan bercampur di sekitar stesen dengan penekanan pada pembangunan berorientasikan transit, laluan LRT Shah Alam akan memacu pemulihan komuniti di Petaling Jaya, Shah Alam dan Klang dengan bersama-sama mewujudkan peluang pekerjaan.

Kawasan sekitar stesen LRT sering melihat peningkatan dalam aktiviti komersial apabila kebolehcapaian bertambah baik, sekali gus membawa kepada nilai hartanah yang lebih tinggi dan lebih banyak peluang perniagaan.

Sebagai contoh, beberapa stesen LRT3 menghubungkan penumpang terus ke pusat beli-belah yang memberi manfaat kepada penduduk dan pemilik perniagaan.

LRT Laluan Shah Alam menghubungkan perbandaran bersama-sama ke dalam wilayah bersepadu yang kemudiannya boleh berfungsi sebagai satu ekonomi yang lebih kukuh, sekali gus mewujudkan ribuan peluang pekerjaan.

Kemudahan itu dijangka meluaskan pasaran buruh dan menawarkan pekerja rangkaian majikan yang lebih luas.

Mobiliti dan kebolehcapaian yang lebih baik

Projek LRT Laluan Shah Alam juga meningkatkan pembangunan sosioekonomi dan kualiti hidup penduduk di Lembah Klang, menghubungkan masyarakat yang memerlukan pelbagai tahap akses ke pusat pendidikan, kawasan kediaman, komersial dan perindustrian.

Ia juga menjadikan pengangkutan awam inklusif dari segi sosial dan boleh diakses semua pengguna termasuklah Orang Kurang Upaya (OKU).

Dengan menyediakan pengangkutan awam yang berpatutan dan boleh dipercayai, LRT Laluan Shah Alam boleh membantu mengurangkan pengecualian sosial dengan meningkatkan akses kepada pendidikan, penjagaan kesihatan dan perkhidmatan lain untuk isi rumah berpendapatan rendah.

Terdapat banyak kemudahan yang disediakan untuk orang ramai di stesen LRT Laluan Shah Alam, seperti lif, escalator, ramp, laluan pejalan kaki berbumbung, lintasan pejalan kaki, tempat letak kereta khusus untuk OKU, tandas awam dan juga surau.

Manfaat alam sekitar

Transit awam adalah alternatif yang mampan untuk perjalanan menggunakan kereta persendirian, secara langsung memberi kesan positif kepada alam sekitar dengan mengurangkan jejak karbon dan meningkatkan kualiti udara.

Jejak karbon pengangkutan termasuk karbon dioksida dan pelepasan gas rumah hijau berbahaya yang lain.

Jejak karbon yang lebih tinggi memberi banyak kerosakan kepada alam sekitar.

Memandangkan pengangkutan awam selalunya kurang berintensif karbon berbanding penggunaan kereta peribadi, peningkatan penggunaan LRT boleh mengurangkan kesan karbon dan penggunaan tenaga.

Berbanding dengan memandu bersendirian, menaiki pengangkutan awam mengurangkan pelepasan karbon dioksida.

Pengurangan bilangan kenderaan di jalan raya boleh membawa kepada kualiti udara yang lebih baik, mengurangkan bahan pencemar di atmosfera dan mengurangkan pencemaran bunyi.

Meningkatkan kesaksamaan sosial

Memandangkan LRT Laluan Shah Alam menyediakan akses ke Pelabuhan Klang, pelabuhan ke-13 paling sibuk di dunia, ia akan menambah kapasiti luar biasa kepada rangkaian pengangkutan sedia ada.

Kemudahan itu dijangka memberi manfaat kepada 74,000 penumpang dan 500,000 penduduk dengan menambah baik kesalinghubungan dan mengurangkan kesesakan lalu lintas di kawasan terbabit.

Pengurangan dan kecekapan masa perjalanan sudah pasti akan menambah peningkatan kualiti hidup.

Sistem LRT yang cekap dan kos efektif boleh meningkatkan kualiti hidup dengan mengurangkan masa ulang-alik dan kos perjalanan setiap pengguna.

LRT adalah sebahagian daripada sistem pengangkutan awam darat yang boleh dipercayai, cekap, bersepadu dan mampan, menyediakan penumpang dengan pilihan perjalanan lebih lancar untuk menggalakkan pertumbuhan ekonomi, menyediakan mobiliti cekap kepada semua dan meningkatkan kualiti hidup, selain mesra alam sekitar. – 13 Mac, 2024

Topics

 

Hangat

From player to mentor: Wee Wern calls time on glittering squash career, takes on coaching challenge

A desire to impart her years of experience to the younger generation has seen former world number five squash player Low Wee Wern make the tough decision to hang up her racquet.

A man with fire in his belly: Jagdeep remembers his father Karpal’s strength in the face of disability

Despite paralysis from a tragic accident, the DAP stalwart remained a fearless fighter—his legacy now upheld by his son

Pendirian AGC konsisten, RUU GEG tidak berperlembagaan

Jabatan Peguam Negara secara konsisten berpandangan bahawa Rang Undang-Undang Kawalan Produk Merokok Demi Kesihatan Awam 2023 atau RUU Generasi Penamat (GEG) adalah tidak berperlembagaan (unconstitutional).

Related