Array
(
    [_edit_lock] => Array
        (
            [0] => 1713320130:33
        )

    [tdc_dirty_content] => Array
        (
            [0] => 1
        )

    [tdc_icon_fonts] => Array
        (
            [0] => a:0:{}
        )

    [post_views_count] => Array
        (
            [0] => 300
        )

    [_thumbnail_id] => Array
        (
            [0] => 188443
        )

    [_edit_last] => Array
        (
            [0] => 33
        )

    [onesignal_meta_box_present] => Array
        (
            [0] => 1
        )

    [onesignal_send_notification] => Array
        (
            [0] => 
        )

    [onesignal_modify_title_and_content] => Array
        (
            [0] => 
        )

    [onesignal_notification_custom_heading] => Array
        (
            [0] => 
        )

    [onesignal_notification_custom_content] => Array
        (
            [0] => 
        )

    [_post_language] => Array
        (
            [0] => 
        )

    [_molongui_main_author] => Array
        (
            [0] => guest-97379
        )

    [td_post_theme_settings] => Array
        (
            [0] => a:1:{s:11:"td_subtitle";s:123:"Pelantikan guru baharu COS adalah cerminan komitmen berterusan Kerajaan Madani untuk meningkatkan kualiti pendidikan negara";}
        )

    [_yoast_wpseo_primary_category] => Array
        (
            [0] => 612
        )

    [_yoast_wpseo_focuskw] => Array
        (
            [0] => Guru COS
        )

    [_yoast_wpseo_metadesc] => Array
        (
            [0] => Seramai 1,858 daripada keseluruhan jumlah guru baharu Lantikan Secara Kontrak itu, ditempatkan di sekolah menengah, manakala 4,176
        )

    [_yoast_wpseo_linkdex] => Array
        (
            [0] => 60
        )

    [_yoast_wpseo_content_score] => Array
        (
            [0] => 60
        )

    [_yoast_wpseo_estimated-reading-time-minutes] => Array
        (
            [0] => 2
        )

    [_yoast_wpseo_wordproof_timestamp] => Array
        (
            [0] => 
        )

    [post_views_count_7_day_arr] => Array
        (
            [0] => a:7:{i:0;a:2:{s:4:"date";i:0;s:5:"count";i:0;}i:1;a:2:{s:4:"date";i:0;s:5:"count";i:0;}i:2;a:3:{s:4:"date";s:10:"1749624075";s:5:"count";i:1;s:14:"per_hour_count";a:1:{i:6;i:1;}}i:3;a:2:{s:4:"date";i:0;s:5:"count";i:0;}i:4;a:2:{s:4:"date";i:0;s:5:"count";i:0;}i:5;a:2:{s:4:"date";i:0;s:5:"count";i:0;}i:6;a:3:{s:4:"date";s:10:"1749414509";s:5:"count";i:1;s:14:"per_hour_count";a:1:{i:20;i:1;}}}
        )

    [post_view_7days_last_day] => Array
        (
            [0] => 2
        )

    [post_views_count_7_day_last_date] => Array
        (
            [0] => 1749624075
        )

    [post_views_count_7_day_total] => Array
        (
            [0] => 2
        )

    [_molongui_author] => Array
        (
            [0] => guest-97379
        )

    [post_views_last_24_hours] => Array
        (
            [0] => 1
        )

    [post_views_last_48_hours] => Array
        (
            [0] => 1
        )

)
Memenuhi keperluan semasa, KPM tempatkan 6,034 guru baharu sejak 15 April | Scoop

Memenuhi keperluan semasa, KPM tempatkan 6,034 guru baharu sejak 15 April

Pelantikan guru baharu COS adalah cerminan komitmen berterusan Kerajaan Madani untuk meningkatkan kualiti pendidikan negara

10:15 AM MYT

 

KUALA LUMPUR – Kementerian Pendidikan (KPM) sudah menempatkan 6,034 orang guru baharu Lantikan Secara Kontrak (COS) di sekolah di bawah kendaliannya di seluruh negara bermula 15 April lalu.

Menerusi kenyataan KPM, seramai 1,858 daripada keseluruhan jumlah guru baharu COS itu, ditempatkan di sekolah menengah, manakala 4,176 lagi di sekolah rendah.

“Penempatan guru baharu COS dibuat berdasarkan kepada tiga prinsip asas, iaitu kepentingan perkhidmatan, kekosongan perjawatan serta keperluan opsyen atau mata pelajaran semasa di sekolah,” kata kementerian dalam kenyataan di Facebook.

Ujarnya, KPM ingin menzahirkan penghargaan kepada Suruhanjaya Perkhidmatan Pendidikan (SPP) atas lantikan guru baharu COS bagi memenuhi keperluan semasa di sekolah.

“KPM dan SPP akan terus bekerjasama erat bagi memastikan isu kekurangan guru dapat diatasi.

“Pelantikan guru baharu COS adalah cerminan komitmen berterusan Kerajaan Madani untuk meningkatkan kualiti pendidikan negara,” katanya.

Terdahulu, pada 1 April lalu, Menteri Pendidikan, Fadhlina Sidek berkata, kementeriannya akan membuat pengumuman berhubung pengambilan guru baharu dalam masa terdekat.

Menurutnya, ia adalah usaha dan komitmen berterusan kementerian untuk menampung isu kekurangan guru dalam negara.

Fadhlina berkata, beliau tidak fikir ia masalah yang tidak boleh ditangani kerana daripada segi perancangan dan unjuran kementerian serta kemasukan guru dilatih KPM bagi mengisi setiap kekosongan, usaha menampung kekurangan guru sangat baik.

Katanya, namun KPM akan mengambil kira isu unjuran ini bersama SBP (sekolah berasrama penuh), supaya mendapat maklumat lebih tepat dan pengisian berkenaan berlaku dengan segera.

Pada Februari lalu, KPM memaklumkan, kementerian itu melantik 18,792 guru baharu sepanjang 2023, dalam usaha menangani kekurangan golongan pendidik di negara ini.

Katanya, 9,155 daripada jumlah tersebut ditempatkan di sekolah rendah, manakala 9,637 lagi di sekolah menengah. – 17 April, 2024

Topics

 

Hangat

From player to mentor: Wee Wern calls time on glittering squash career, takes on coaching challenge

A desire to impart her years of experience to the younger generation has seen former world number five squash player Low Wee Wern make the tough decision to hang up her racquet.

Duck and cover? FashionValet bought Vivy’s 30 Maple for RM95 mil in 2018

Purchase of Duck's holding company which appears to be owned wholly by Datin Vivy Yusof and husband Datuk Fadzarudin Shah Anuar was made same year GLICs invested RM47 mil

Has J-Kom ‘strayed’ from its true purpose of promoting govt programmes?

Has the Community Communications Department (J-Kom), an agency tasked with disseminating information on the benefits and development of government programmes to the people, “strayed” from its intended purpose?

Related